söndag 22 februari 2009

Vi borde ha nått längre...

Jag har under det senaste halvåret haft förmånen att vara föräldraledig med vår son Hannes (på halvtid) från mitt förtroendeuppdrag som kommunalråd i Härnösands kommun. Även med vår äldste grabb Anton så var jag föräldraledig på deltid från politiken.

Att vara föräldraledig är en fantastisk möjlighet som vi har i Sverige och något som verkligen borde vara en självklarhet att ta del av även bland oss politiker som är pappor. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut för vi ”yrkespolitiker” är de pappor som är minst hemma med barnen upp till 12 års ålder. Endast 3,3 dagar per år medan snittet för alla pappor är 16,4 dagar enligt en undersökning som tidskriften ”Du & Jobbet” låtit göra.

Det finns nog inga enkla förklaringar till detta. Men utifrån mina egna erfarenheter så kan jag konstatera att dels så handlar det (som alltid) om hur man själv prioriterar sin tid, men det handlar också om att omgivningen accepterar att även manliga politiker är föräldrar…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar