onsdag 25 februari 2009

Mauds dialog för regional tillväxt

Jag hade idag i egenskap av regionpolitiker, för övrigt som den enda politikern från Västernorrland, möjligheten att ingå i panelen (tillsammans med bland andra ett par av våra landshövdingar) vid näringsminister Maud Olofssons dialogmöte i Sundsvall. En dialog för regional tillväxt som samlade ett par hundra beslutsfattare och näringslivsföreträdare från hela norra Sverige.

Maud gjorde ett mycket bra framträdande som visade på framtidstro från alliansregeringens sida och som satte tydliga avtryck hos åhörarna (utifrån de kommentarer som jag har tagit del av efter dialogmötet).

För min egen del försökte jag i mina inlägg lyfta blicken från bypolitiken och belysa vikten av vilken självbild vi förmedlar utåt från Norrland till Stockholm och Bryssel. Är vi en region i fattigdom och elände eller är vi en region som står för betydande mervärden och som i högsta grad bidrar till tillväxt och konkurrenskraft i Sverige och Europa. I grunden en attitydfråga hos oss själva.

Vår del av landet har alla förutsättningar att nå framgång framåt om vi dels gemensamt kan komma överens i politiken (syftar naturligtvis på regionfrågan). Men framför allt om vi tar tillvara på alla de möjligheter som vi har genom exempelvis våra naturresurser, våra basnäringar och vårt gedigna kunnande (inte minst hos de norrländska universiteten) när det gäller att komma ifrån vårt beroende av fossila bränslen för att mota det globala klimathotet. Det vill säga en miljödriven tillväxt.
Sedan behöver vi bland annat regeringens hjälp med verktygen för att kunna förverkliga detta och det främsta verktyget är i mitt tycke, vilket också var ett tydligt budskap till regeringen från dialogmötet i Sundsvall, en utbyggd och välfungerande infrastruktur i norra Sverige och i hela landet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar