fredag 30 januari 2009

Stora Landsbygdspriset 2009?

Mackdöden på landsbygden drar som en farsot fram över hela landet, bara i Västernorrland hotas nu flera mackar av nedläggning av de stora bensinjättarna, exempelvis i Nordingrå. Men visst kan det finnas botemedel, i form av lokalt engagemang. I min hembygd i Stigsjö, Härnösand så nystartades för ett drygt år sedan den nedlagda lanthandeln, en satsning av privatpersoner i bygden som har visat sig framgångsrik.

Imorgon lördag 31 januari, får bygden en ny injektion framåt då bymacken i Stigsjö öppnar på nytt (det är närmare ett decennium sedan bensinmacken stängde). 160 privatpersoner (däribland en annan) och 20 lokala företag i nybildade Stigsjö Bränsle ekonomisk förening står bakom bedriften. Även Härnösand kommun har bidragit med 20 000 kronor i landsbygdsutvecklingsmedel. Första bilen att invigningstanka blir Y1:an med landshövding Bo Källstrand

Såväl som ordförande i Stigsjö intresseförening som kommunalråd i Härnösands kommun så är jag stolt över den åstadkommation och den framtidsmedicin som återigen visas av boende och företagare i Stigsjöbygden (som för övrigt har utsetts till årets bygd i kommunen). Jag kan nog tycka att tidningen Lands Stora Landsbygdspris borde kunna ligga inom räckhåll i år. Egentligen vet jag inte vem det passar sig bäst för mig att citera vid invigningen imorgon, barnens favorit Byggare Bob eller USA:s nye president Barack Obama. Hur som helst blir budskapet detsamma; – Yes, we can!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar