onsdag 9 september 2009

Jesus idag

I måndagskväll skulle jag ha deltagit i ett samtal, efter Jonas Gardells besök i Härnösand, på temat ”Jesus – idag” med bland andra biskop Tony Guldbrandzén. Jag fick dock förhinder att delta, då jag istället var på BB i Sundsvall!

Hur som helst, nedan följer min planerade inledning till samtalet om Jesus:

”Jag har aldrig mött Jesus, däremot har han alltid på ett naturligt och otvunget sätt följt mig genom livet som en god vän.
Och i goda vänners lag så känner jag, precis som ni, både glädje och gemenskap eller med andra ord ett människovärde och en medmänsklighet.

Samtidigt så lever vi i en värld som fortfarande, idag den 7 september år 2009, rymmer regimer, grupper och individer som är beredda att sätta sig över människovärdet, att vara förövare. Vi lever i en värld av stora orättvisor – en värld av ofattbar fattigdom och lika ofattbar rikedom.
Vi lever i en värld där intolerans och hat gror i den djupa klyftan mellan ”vi och dom”.

Ingen av oss kan avsvära sig det ansvaret. För vi vet att en värld av stora orättvisor är en värld av konflikter. En värld av konflikter är också en värld i konflikt med demokratin och människovärdet, i konflikt med själva människan.

För det är människan detta ytterst handlar om. Det handlar om hennes oinskränkta rätt till liv, till mat och hälsa, skolgång och arbete, utrymme för egna val, tro och fria tankar – och inte minst möten med andras. Först där finns också utrymme för de drömmar som sträcker sig längre, långt bortom hämnd, mot kärlek, förståelse och försoning.

Då finns det, för mig, bara ett försvar som duger och det heter demokrati, men stavas också medmänsklighet. Där någonstans finns även utgångspunkten för mitt politiska engagemang, där någonstans finns utgångspunkten för mitt allra viktigaste förtroendeuppdrag som snart trebarnspappa. Därför vill jag också att min gode vän, Jesus, ska fortsätta att följa mig på min fortsatta livsvandring.

Tillsist så är nog Jesus ändå, för mig, en hel del av det som skalden Bo Setterlind gav uttryck för i följande strofer:
-Någon du känner är din bäste vän, är beredd att ge allt utan begära någonting igen.
-Någon du känner har för dig idag lagt ett ord av guld och har utan att behöva trätt till ditt försvar.
-Någon du känner vill dig alltid väl, vill i nöd och glädje gå hemlig vid din sida aktsam om din själ.”


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Jonny!
    Jag fann din blogg och läste ditt inlägg.

    Jag tror följande sida är av intresse för er och dina läsare: www.netzarim.co.il . Den innehåller forskning om Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret och om hans undervisning. Det är väldigt viktig läsning!

    SvaraRadera