Norra Europas basindustri fraktar till betydande del sina högvärdiga och strategiska produkter med tåg längs den Botniska korridoren, där Ådalsbanan är en väsentlig del, från råvara i norr med successiv förädling till de stora marknaderna i söder. Detta transportsystem är en angelägenhet för både Sverige och EU.
Den norrländska kustjärnvägen, där Ådalsbanan är en väsentlig del, är dessutom utpekad i Framtidplanen som ett av Sveriges huvudstråk för snabbtågstrafik.
Ådalsbanan, delen Härnösand till Sundsvall har en låg standard i jämförelse med anslutande järnväg norr och söderut. Banan är dag enkelspårig och tillåter inga högre hastigheter. I och med att Botniabanan också färdigställs, kommer tågtrafiken dessutom att mångdubblas. Vilket innebär att sträckan blir än värre som flaskhals för klimatsmarta gods- och persontransporter på järnväg.
Därför behövs i närtid en prioritering av en nybyggnad av järnvägen mellan Härnösand och Sundsvall. En etappindelning för utbyggnad av sträckan kan påbörjas norrifrån, där Härnösand - Stavreviken är en lämplig första del. Denna etapp innebär att man redan efter en första nybyggnads del når den önskade restidsvinsten på maximalt 30 minuters restid mellan Härnösand och Sundsvall för fjärrtåg.
Kostnaden för en sådan första etapp av ny järnväg mellan Härnösand och Sundsvall är cirka 4 000 Mkr och borde vara ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt för såväl Sverige som EU, sett i ett helhetsperspektiv på den norrländska kustjärnvägen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar