torsdag 22 oktober 2009

Jag kandiderar till Sveriges Riksdag

När denna mandatperiod är över så har jag haft förmånen som förtroendevald att verka som kommunalråd i Härnösands kommun samt som regionpolitiker under de senaste 10 åren. Dessförinnan var jag verksam vid nuvarande Mittuniversitetet och som egen företagare.

Den insikt som jag har fått av detta, är vikten av vilken självbild vi förmedlar utåt från Härnösand, Västernorrland och Norrland till Stockholm och Bryssel. Är vi en region i fattigdom och elände eller är vi en region som står för betydande mervärden och som i högsta grad bidrar till tillväxt och konkurrenskraft i Sverige och Europa? I grunden en attitydfråga hos oss själva.

Vår del av landet har förutsättningar att nå fortsatt framgång framåt om vi tar tillvara på alla de möjligheter som vi har genom våra naturresurser, basnäringarna, alla innovativa små- och medelstora företag samt den gedigna kunskapen hos de norrländska universiteten. Exempelvis när det gäller att komma ifrån beroendet
av fossila bränslen för att mota det globala klimathotet. Det vill säga en miljödriven tillväxt.

Framgång för vår region förutsätter också att lokala och regionala prioriteringar möts av en nationell och europeisk politik, som leder till fler jobb och en ökad tillväxt i Härnösand, Västernorrland och Norrland. Inte minst när det gäller infrastruktur, kommunikationer och behovet av exempelvis fortsatta mångmiljardsatsningar på järnvägen även i vår del av landet.

I all enkelhet så är politik i grunden en vilja att utveckla vårt samhälle till något bättre, och som politiker så är den främsta uppgiften att efter bästa förmåga och på bästa sätt förvalta medborgarnas förtroende. Om jag får Centerpartiets och framför allt ett förtroende från länets invånare så skulle jag med stolthet och engagemang vilja representera Västernorrland som ledamot av Sveriges Riksdag. Med ett tydligt uppdrag att föra en politik för fler jobb i fler företag, tillväxt och konkurrenskraft i hela länet och hela landet!

Och jag skulle göra det med stor lyhördhet och öppenhet samt med utgångspunkt i centerpartistiska värderingar, mina erfarenheter från politik och arbetsliv, min egen uppväxt i Örnsköldsviks kommun och min vardag (vid valdagen den 19 september 2010) som 39-åring, gift och småbarnspappa, boende på landsbygden i Härnösand

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Lycka till!

    Ytterligare en integritetscertifierad centerpartist som kandiderar. Det behös fler sådana!

    :-)

    SvaraRadera