tisdag 8 februari 2011

Flataklocksmodellen

Nu borde väl ändå även Ångecentern vara tillfreds med Centerpartiets arbete i regeringen för landsbygdens utveckling (...eller)?
Detta då landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) nu introducerar "Flataklocksmodellen" (se nedan)!

"Jag har nyligen blivit landsbygdsminister och har där med ett bredare uppdrag att jobba för landsbygden.

Jag tycker att man under en lång tid varit för dåliga på att ha landsbygdsperspektivet med i politiska beslut – det måste bli bättre. Landsbygden har lidit av en lång tids sossefiering. Det är dags att bryta den på riktigt, det nya Landsbygdsdepartementet ska vara en blåslampa i det arbetet.  

Jag vill därför införa en landsbygdssäkring i regeringens arbete. Det innebär att all politik som påverkar landsbygden ska analyseras utifrån landsbygdens förutsättningar.  Målet är att all regeringens politik ska leva upp till Landsbygdsdepartementets devis ”Landsbygdsdepartementet stärker framtidstron och tillväxten i hela landet”.

Jag vill, i ett första skede, införa en analysmetod som vi kallar för ”Flataklocksmodellen”. Som Centerpartist tänker jag låta detta bli mitt och departementets verktyg för att jag och mina medarbetare alltid ska ha landsbygdsperspektivet framför ögonen.

Vi kommer att bygga ut metoden successivt med fler sätt att granska förslag ur ett landsbygdsperspektiv – och fler sätt att lyfta landsbygdens betydelse för jobb och utvecklingskraft i hela Sverige"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar