Norra Europas basindustri fraktar till betydande del sina högvärdiga och strategiska produkter med tåg längs den Botniska korridoren där Ådalsbanan är en väsentlig del, från råvara i norr med successiv förädling till de stora marknaderna i söder. Detta transportsystem är en pulsåder för både Sverige och EU.
Den norrländska kustjärnvägen är dessutom utpekad som ett av Sveriges huvudstråk för snabbtågstrafik. Ådalsbanan, delen Härnösand till Sundsvall har en låg standard i jämförelse med anslutande järnväg norr och söderut. Banan är dag enkelspårig och tillåter inga högre hastigheter, exempelvis tar de fem milen mellan Härnösand och Sundsvall idag 20 minuter längre med tåg än med bil!
I och med att Botniabanan också färdigställs, kommer tågtrafiken dessutom att mångdubblas. Vilket innebär att sträckan blir en ”infarkt” för klimatsmarta gods- och persontransporter på järnväg. Därför behövs i närtid en prioritering av en nybyggnad av järnvägen mellan Härnösand och Sundsvall och ett triangelspår/en rejäl upprustning av sträckan mellan Nyland och Långsele.
Vid en etappindelning för utbyggnad av den norrländska kustjärnvägen så är en lämplig första del från Härnösand och söderut. Vilket innebär att man redan efter en första nybyggnads del kan nå den önskade restidsvinsten på maximalt 30 minuters restid mellan Härnösand och Sundsvall för fjärrtåg. Kostnaden för en sådan första etapp av ny järnväg är cirka 4 miljarder kronor och borde vara ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt för såväl Sverige som EU, sett i ett helhetsperspektiv på den norrländska kustjärnvägen som en pulsåder för tillväxt och konkurrenskraft. Och egentligen så behövs det minst 20 miljarder kronor under de närmsta 20 åren till en klimatsmart järnväg i Norrland!
I sammanhanget så lovar det då gott när infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) vid sitt besök på Ådalsbanan nyligen säger att; ”Jag är glad över att regeringen fick fram de pengar som saknades för Ådalsbanan. Näst steg blir att hitta finansiering av andra projekt, bland annat delen Härnösand och Sundsvall”
Läs även andra bloggares åsikter om Ådalsbanan, Botniska korridoren, järnväg, Härnösand, Åsa Torstensson
måndag 7 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar